Hvordan kan digital markedsføring gi deg en konkurransefordel i kampen om talentene?
I et stillingsmarked som skriker etter søkere, er det ikke lenger tilstrekkelig å bare legge ut en enkel stillingsutlysning for å finne drømmekandidaten.
For å unngå at annonsen din havner på fjerde side på Finn.no, må du annonsere på flere flater. Digital markedsføring har nå blitt et nødvendig verktøy for å tiltrekke og rekruttere både aktive og passive jobbsøkere.
Organisk publisering versus betalt annonsering
For å forstå fordelene med digital markedsføring i en rekrutteringsprosess, må man kjenne forskjellen mellom organisk publisering og betalt annonsering. Organisk publisering kan kort og godt beskrives som gratis markedsføring. Et godt eksempel på organisk publisering er deling av en stillingsutlysning på Facebook eller LinkedIn. Med slik gratis deling av innlegg når man kun ut til de som følger bedriften din på sosiale medier.
Motstykket til organisk publisering er betalt annonsering. Ved å investere penger i stillingsannonsene dine kan du nå et enda større publikum. Med betalt markedsføring når man ikke bare ut til selskapets følgere på sosiale medier, men også til de som ikke engang kjenner til selskapet.
Tiltrekk deg de riktige kandidatene gjennom målrettet og effektiv annonsering
Den store fordelen med betalt annonsering er nemlig muligheten til å spre budskapet ditt til et målrettet publikum. Målgruppen kan justeres ut ifra geografisk område, stillingstittel, utdanningsnivå og arbeidserfaring. På denne måten kan du sørge for at stillingsutlysningen blir sett av de mest relevante kandidatene.
Selv om organisk publisering kan anses som en rimeligere og mer begrenset form for annonsering, bør man ikke velge det ene over det andre. Det mest effektive er å både betale for annonseringen og samtidig dele stillingsutlysningen på sosiale medier.
På denne måten når man ut til både de som kjenner selskapet og den håndplukkede målgruppen.
Gjennom organisk publisering kan også ansatte i selskapet dele stillingsutlysningen videre og på denne måten nå ut til potensielle søkere i deres nettverk. På mange måter kan man se på betalt annonsering som et supplement til organisk deling. I dagens pressede arbeidsmarked er dette supplementet svært viktig for å nå ut til søkerne.
Nå ut til passive jobbsøkere med videoannonsering
For å fange oppmerksomheten til passive jobbsøkere kan det være lurt å legge ekstra innsats i annonseringen. Video er et svært effektivt verktøy for å nå disse personene. Dette støttes også av statistikk. Ifølge en undersøkelse fra Small Business Trends deles videoer på sosiale medier opptil 1200% hyppigere enn tilsvarende tekst og bilder. I tillegg mener 90% av dagens forbrukere at sosiale medier-videoer hjelper dem med å ta avgjørelser.
Stillingsvideoer har altså potensial til å trigge både passive og aktive jobbsøkere.
De mest effektive stillingsvideoene er de som er skreddersydd til den ledige stillingen, engasjerer og øker søkernes nysgjerrighet. Det aller viktigste er at videoen gir tilstrekkelig informasjon om stillingen og skaper et blikkfang som driver relevant trafikk inn til stillingsutlysningen.
Få god spredning med nettavisannonsering
Man kan også nå ut til passive jobbsøkere ved å markedsføre stillingsutlysningen på populære nettsider. Med nettavisbannere kan man annonsere den ledige stillingen både nasjonalt og lokalt. Annonsen er ikke begrenset til en spesifikk målgruppe, men kan vises for alle som leser nettavisen i en gitt periode. Nettavisbannere er dermed svært effektive for å få god spredning av stillingsannonsen.
Vår erfaring og data viser at god synlighet på FINN.no, målrettet distribusjon i lokale- og nasjonale nettaviser som VG og Dagbladet, kombinert med målrettet annonsering på sosiale medier, skaper den beste effekten for kundene våre.
Uansett om man markedsfører stillingen gjennom video, nettannonser eller begge deler, vil man gjennom disse plattformene nå ut til både aktive og passive jobbsøkere. Ved å gjøre dette øker sjansen betydelig for å finne den rette personen for jobben.
Få bedre kandidattilfang ved å styrke ditt employer brand
Markedsføring av en stillingsutlysning promoterer ikke bare den ledige stillingen, men styrker også bedriftens varemerke. Ved å være mer synlig på nett og sosiale medier kan selskapet ditt bli en mer attraktiv og velkjent arbeidsplass, noe som gjør det mye lettere å tiltrekke og rekruttere de riktige talentene.
Med fremveksten av sosiale og digitale medier har det blitt ekstra viktig for bedrifter å ha et sterkt employer brand. Ved å bruke digital markedsføring som en del av rekrutteringsstrategien kan man bygge opp en positiv oppfatning av bedriften og tiltrekke seg kandidater som deler bedriftens verdier og visjon.
Sammenfattende er digital markedsføring et kraftig verktøy for å tiltrekke kandidater i dagens konkurransedyktige stillingsmarked. Ved å utnytte både organisk publisering og betalt annonsering, inkludere videoannonsering og nettavisannonsering, og samtidig styrke employer brand, kan man effektivt nå ut til både aktive og passive jobbsøkere og øke sjansen for å finne de rette talentene for jobben.