LinkedIn er mer spisset mot arbeidsmarkedet enn hva f.eks. Facebook er og brukes aktivt i rekruttering. Derfor er det smart å være på plass.
Det behøver ikke å være et verktøy du bruker aktivt i hverdagen, men vit det at det er folk som søker opp noen med din bakgrunn på LinkedIn hver dag. Sjekk ut våre LinkedIn-tips nedenfor!
Hvorfor bør du ha en LinkedIn-profil?
Selv om du tenker at du ikke skal bytte jobb denne uken kan det være at noen kommer med et jobbforslag som kan være aktuelt lengre frem i tid. LinkedIn er et verktøy som vil hjelpe deg med å holde kontakten med kollegaer og medstudenter på en profesjonell måte som Facebook aldri kan konkurrere med.
Oppgi mail og annen kontaktinformasjon
Du bør gjøre det lett for andre å komme i kontakt med deg. Det er ikke nødvendig å fylle ut alt av kontaktinfo. Et tips kan være å skrive den private mailadressen din. Hvis du har egen bedrift eller enkeltmannsforetak og har egen nettside kan dette være et ypperlig sted å legge ved linken til den siden.
Skriv en god og detaljert CV
- Profilen bør være som en digital CV. Selskapsnavn og tittel på selskapet er ikke lenger nok. Det sier lite eller ingenting om hva du faktisk har gjort og utrettet. Mange elementer kan overføres direkte. Det viktigste er å skrive din nåværende stilling. Start der, og jobb deg bakover. Det er svært viktig at profilen samsvarer med original CV-en som sendes ut. Avvik kan føre til at man begynner å tvile på oppgitte fakta og svekker tilliten man prøver å bygge opp med en god CV.
Det er også mange som glemmer at man må ha dokumentasjon på hvor man har jobbet tidligere. Så husk alltid å spør om attest fra arbeidsgivere før du går ut av døra.
En god beskrivelse skal inneholde ansvarsområder, arbeidsoppgaver og resultater. Dette er kjerneelementer som gir innsikt i hva du har oppnådd i jobben. I tillegg bør du også skrive arbeidssted, år og verktøy/programvare.
Hull i CV-en er alltid noe som bør unngås. Uansett hva du gjorde i mellomtiden, om det var friår, studier eller oppstart av egen bedrift bør dette inkluderes.
CV-en skal maks være på 2 sider i skriftlig versjon, og dette kan være greit å overføre til LinkedIn. Ikke alle erfaringer er like viktige. For de mest erfarende kan det være en ide å lage et samlepunkt over gamle diverse deltidsjobber du hadde som ung som ikke lenger er relevante eller som er utdaterte. Det viser hvor lenge du har vært aktiv i arbeidslivet uten at du bruker for mye tid på å skrive om din ene sommer som jordbærplukker i hjembyen.
Se våre fem CV-tips her!
Legg ved et profesjonelt bilde av deg selv
LinkedIn er et profesjonelt medium, så du bør alltid ha et bilde som viser deg fra din profesjonelle side. Forestill deg gjerne hvordan du ville presentert deg for en stor kunde eller eventuelt i et intervju med en potensiell arbeidsgiver.
Oppgi riktig bosted
Location location location. Bosted er noe av det første man bruker for å snevre inn søket. Rett og slett for å ikke kaste bort tid på å finne en god kandidat som så viser seg å være bosatt på andre siden av landet. Dette er med på å genere flere visninger. Her kan man velge spesifikk by eller bare område eller fylke hvis man er villig til å pendle. Det er i tillegg mulighet for å huke av at du er villig til å flytte for riktig stilling.
Gi en god beskrivelse av utdannelsen din
Her skriver du hvilke grader og eventuelt fag du har tatt. Ta med utdanningsinstitusjon og eventuelt tittel på bachelor- eller masteroppgave. Kan være en god idé å spesifisere hvilke fag du har tatt som kan være relevante innen området du søker/jobber. Hvis du ikke har fullført studiene bør du få frem hvilke fag du hat tatt. En løsning her kan være å skrive antall studiepoeng du har tatt eller eventuell skrive alle fagenes titler. Husk at du må ha dokumentasjon på dette. Ingen ønsker fusk i papirene.
Oppgi hvilken bransje du er i
Dette er noe man bruker som rekrutterer hvis man ønsker å begrense søkeresultatene, og vil øke synligheten din for headhuntere. Det gjør sjeldent av du ekskluderes fra søk.
Hvilke språk behersker du?
Det er anbefalt å skrive språkene du er komfortabel med å bruke i arbeidssammenheng. Det kan deles inn i tre ulike nivåer. Mange har noen år med fag fra skolebenken, og hvis du har holdt det ved like kan dettes skrives ned. Neste nivå er de som har benyttet et annet språk på arbeidsplassen tidligere. Siste er de som kan språk flytende. Dette kan være at du har bodd i utlandet, benytter språket i hverdagen med ektefeller eller lignende.
Hva slags sertifiseringer har?
Dette er med på å gi et mer helhetlig inntrykk og gjør det lettere for folk å forstå omfanget av kompetansen man sitter på. Fyll ut hvilke kurs, lisenser og lignende. Under prosjekt burde du også skrive litt om hvilke ansvar du hadde, hva målet var og hva dere oppnådde.
Frem dine unike egenskaper og ferdigheter
Har du egenskaper du ønsker å fremme eller som er sjeldne på markedet bør dette fylles ut her. Når rekrutterer søker opp nøkkelord inkluderes dette i resultatene. F.eks. kan en regnskapsfører med erfaring med regnskap fra a-å skrive dette der. En som jobber innen etterarbeid i film- og tv-bransjen skrive hvilke programmer man er komfortabel med å bruke profesjonelt i klippen.
Er du aktiv i noen organisasjoner eller har noen verv?
Dette er punkter der du viser dine hobbyer og interesser. Har du medlemskap eller er aktiv i noen organisasjoner kan det være med å gi et inntrykk av deg som person, samtidig som du kan vise kompetanser du har tilegnet deg utenfor arbeidsplassen og studier. Du kan også notere om du er med i styret til borettslaget eller lignende. Det man ønsker å se her er at man er en aktiv person utenfor jobben også.
Vis at du er en aktiv arbeidssøker
Om du er arbeidssøker går det an å huke av for dette på din profil. Dermed vil LinkedIn kunne sende deg tips om stillinger i ditt område som kan være av interesse. Du kan få det tilsendte på mail hvis du ikke ønsker å være så aktiv på LinkedIn.
Få anbefalinger fra kollegaer
Dette er perfekt hvis du ønsker å vise at du ikke bare har hatt en jobb, men at du har gjort den bra. Be kollegaer som har jobbet med deg skrive litt om opplevelsen, og gjengjeld tjenesten med å skrive din opplevelse av dem også.
Med disse punktene har du en særdeles sterk profil, og har gjort deg godt tilgjengelig på LinkedIn og er klar for å jobbe aktivt med nettverksbygging.