- Stillingstittel
- Rådgiver internkontroll og virksomhetsstyring
- Arbeidsgiver
- Norske Tog AS
- Adresse
- Drammensveien 35
- Sted
- OSLO
- Søknadsfrist
- 09. april 2025
Har du erfaring med internkontroll og virksomhetsstyring?
Norske tog søker etter en allsidig rådgiver som kan bidra til å styrke vårt arbeid med internkontroll og virksomhetsstyring. Stillingen er ny, og du vil få mulighet til å forme og utvikle din egen rolle og tilhørende oppgaver. Du vil tilhøre avdelingen Økonomi, som i dag består av 6 medarbeidere. Avdelingen har ansvar for økonomistyring, virksomhetsstyring og bærekraft i selskapet. Du vil i stillingen få ansvaret for å forvalte styringssystemet og sørge for kontinuerlig videreutvikling av systemet. Det er et stort fokus i selskapet på god risikostyring, både på prosjekt og selskapsnivå og avdelingen har ansvaret for all rapportering. Rett person vil være sentral i den kontinuerlige forbedringsprosessen innenfor internkontroll, risikostyring, dokumenthåndtering og virksomhetsrapportering.Vi søker deg som motiveres av Norske togs samfunnsansvar og som vil jobbe for bærekraft og en fremtidsrettet jernbane som del av det grønne skiftet. Du vil få mulighet til å jobbe i et kompetent og engasjert fagmiljø som forvalter store samfunnsmessige verdier. Du kommer til en organisasjon som praktiserer tillitsbasert ledelse med mulighet for fleksibilitet og ansvar i rollen din. Vi ser for oss at du trives med å jobbe selvstendig og liker en variert arbeidshverdag. Vi er en liten organisasjon hvor alle hjelper hverandre og bistår hverandre ved behov. I stillingen kan det derfor bli aktuelt å avlaste kollegaer med andre oppgaver i perioder med høyt arbeidspress. Vi har avtaler med både norske og utenlandske aktører og leverandører og derfor er det viktig å beherske både norsk og engelsk som arbeidsspråk.
Arbeidsoppgaver
- koordinere og videreutvikle selskapets styringssystem for internkontroll
- oppfølging og kontroll av etterlevelse
- koordinering og oppfølging av internrevisjoner
- fasilitering av workshops og sammenstilling av risikoanalyser for selskapet
- delansvar for risikoverktøy, risikoregister og avviksportal
- oppfølging av videreutvikling av KPI’er og sikre en pålitelig rapportering fra Norske tog internt og eksternt
- bidra inn i arbeidet med å utvikle en organisasjonskultur hvor risiko og bærekraft gjennomsyrer selskapet, samt i prosessen med å etablere en datadrevet kultur
- bidra inn i arbeidet med helhetlig risikostyring i sektoren
- bidra inn i arbeidet med å sikre god dokumenthåndtering i selskapet
Vi tilbyr
En spennende stilling i et selskap som setter bærekraft høyt og som har fokus på det grønne skiftet. I Norske tog er det gode muligheter for å bidra til bærekrafts arbeidet uavhengig av tidligere kompetanse eller erfaring. Norske tog har en satsning på å utvikle bærekrafts kompetanse internt. Norske tog har blant annet en bærekraftsgruppe med representanter fra hele selskapet. Vi er et selskap med et stort fokus på mangfold og kan i den forbindelse nevne at vi samarbeider med stiftelsen Helt Med, vi tilrettelegger i forbindelse med religiøse høytider, vi har egen mangfold og inkluderingsgruppe og vi har per i dag ansatte fra 11 ulike nasjonaliteter. Vi har et godt arbeidsmiljø med en uformell og god tone med gode hjemmekontorløsninger. Vi har egen sosialkomité som har arrangementer flere ganger i året og vi har firmahytte. Telefon og bredbånd hjemme er inkludert.
Vi ser etter deg som har
- 3-årig universitets- eller høyskoleutdannelse innen relevante fagområder, eksempelvis innenfor styrings/kvalitetssystem, risikostyring, økonomi, administrasjon, innovasjon, bærekraft ol.
- erfaring fra tilsvarende stilling
- god systemkompetanse
- svært god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
For å lykkes og trives i rollen ser vi for oss at du er
- strukturert og kommuniserer på en effektiv måte
- nysgjerrig og proaktiv med god gjennomføringsevne
- fleksibel og god til å prioritere mellom oppgaver når det er hektisk
- god til å jobbe effektivt i team, men du evner også å jobbe selvstendig
Høres dette spennende ut? Da håper vi at du tar kontakt med oss!
For mer informasjon om stillingen, kontakt Ida Opaker i Personalhuset Search & Selection på telefon 95 22 41 52 eller mail ida.opaker@personalhuset.no.
Vi tar ditt personvern på alvor. Vi ber deg derfor om å sende søknad, CV og vitnemål via lenken i annonsen som fører deg inn i vårt rekrutteringssystem. Da kan vi behandle din søknad og dine opplysninger på en trygg og sikker måte.
Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Norske tog legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.
Om arbeidsgiver
Norske tog er et statseid aksjeselskap. Selskapet forvalter eierskapet til alt persontogtogmateriell i Norge, med noen få unntak. Norske tog sitt hovedoppdrag er å leie ut materiell til operatører som vinner anbud på operasjon av persontogtrafikk i Norge. Selskapet skal være ledende innenfor jernbaneteknisk kompetanse og prosjektforvaltning, og bistår Jernbanedirektoratet med å utrede materiellstrategi med hensyn til samfunnsøkonomiske betraktninger. Norske tog er ansvarlig for anskaffelse av nye tog, foretar større oppgraderinger av den eldre vognparken, samt være en pådriver for innovative prosesser for best mulig utnytting av materiellet. Vi skal være en direkte bidragsyter til det grønne skiftet og gjøre jernbane til et attraktivt tilbud for den reisende i tett dialog med samarbeidspartnerne våre. Norske tog ønsker å bidra til en bærekraftig transportsektor. For å gjøre dette følger Norske tog blant annet føringer fra CSRD for bærekrafts rapportering, og følger opp høye krav til miljø, sosiale forhold og menneskerettigheter i våre kontrakter. Vi jobber med å integrere bærekrafts rapportering i internkontroll og risikostyring, og med konkrete samarbeidstiltak i sektoren som vårt prosjekt for forbedring av sirkularitet for togene våre.