Kommunikasjonsjobb i brennheit næring

 logo


Stilling:

Kommunikasjonsrådgiver

Søknadsfrist: 

26. november 2023


Søk her 



Det er ikke mye som har større betydning for norsk økonomi i årene fremover enn fiskeri- og havbruksnæringen. Sentralt står FHF, som bidrar til bærekraftig verdiskaping gjennom FoU, forskning og utvikling.

At profesjonell kommunikasjon er viktig for å skape verdier av sjømatnæringens FoU-innsats, er Hans Petter Næs ikke i tvil om. Han er kommunikasjonssjef i FHF, forkortelsen for det heller kronglete navnet Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering. Kort fortalt sørger dette statlig eide selskapet for at FoU-avgiften på eksport av all sjømat forvaltes optimalt og skaper verdier i næringen.

Hans Petter Næs

Hans Petter Næs, Kommunikasjonssjef i FHF

   

– Optimalt betyr her blant annet at innsatsen innrettes på næringens viktigste utfordringer og muligheter, og at den rettes mot alle deler av næringen, fangst, oppdrett og foredling av sjømat, sier Næs. – Næringens felles FoU-innsats gjennom FHF er betydelig. Det er FoU-avgiften på 0,3 prosent av samlet eksportverdi av sjømat som finansierer oss. Det høres kanskje ikke så mye ut. Men når vi vet at Norge eksporterte for hele 151,4 milliarder kroner i 2022, skjønner alle at det er en betydelig innsats.

Verdiskaping og bærekraft

FoU-innsatsen skal bidra til verdiskaping, bærekraft og innovasjon i norsk sjømatnæring, presiserer Næs. – Dette er avgjørende faktorer for at en næring som alt i dag er verdensledende skal realisere sitt potensial gjennom bærekraftig vekst og verdiskaping. 

Han vender tilbake til kommunikasjonens rolle. – For at ny kunnskap, nye løsninger og teknologier som skapes gjennom FoU skal ha verdi, må det ut til næringen. Resultatene må kunne iverksettes, de må tas i bruk. Her har FoU-institusjonene en betydelig rolle og et primært ansvar, men også FHF har et stort ansvar og en viktig rolle. Og det er her kommunikasjonsarbeidet i FHF kommer inn. Det er gjennom det resultatene skapes i næringen.

  Kontoret


Offensiv og synlig

– Bred kontakt med mange parter er derfor en stor del av vårt arbeid. Den foregår med små og store aktører i næringen, med næringsorganisasjonene, med forskningsmiljøene og med myndighetene. Denne kontakten skjer på mange vis, også gjennom store og små arenaer vi skaper i næringen, utdyper Næs.

Kommunikasjonsavdelingen består i dag av Næs selv og en rådgiver. – FHF skal bli enda mer offensiv, og ikke minst mer synlig, sier han. – Derfor vil vi utvide teamet med en kommunikasjonsrådgiver, og den håper vi å få på plass snart her i hovedkontoret vårt i Tromsø.  

Næs beskriver en organisasjon som er preget av smidighet og ubyråkratisk kultur. – Det er masse dynamikk og nyskaping i virkefeltet vårt, og vi samhandler med dyktige, fremsynte og dedikerte miljøer. Det gir energi, og det gjør arbeidsdagen utrolig spennende.


  


FOR MER INFORMASJON KONTAKT


Andrè Eriksen
Andrè Eriksen
Rekrutteringsrådgiver