Normoria blir byens nye storstue, og de mer enn 12 000 kvadratmeterne skal huse flere kulturinstitusjoner. Her kommer opera- og teatersaler, bibliotek, kulturskole og museum. Bygget blir et splitter nytt knutepunkt for Nordmøres kulturliv.
- Vi har ambisjoner om å bli en møteplass for folk fra hele Nordmøre, forteller Asgeir Bahre Hansen. Han er kulturhusets daglige leder, og gleder seg til å sette sammen et helt nytt team som skal fylle bygget med spennende innhold innenfor kunst og kultur. Sommeren 2025 starter innflyttingen, og i løpet av høsten er alle tilbudene åpne for publikum. Det er mye som skal på plass innen da!
Daglig leder i Normoria, Asgeir Bahre Hansen.
- Vi starter med å rekruttere til sentrale stillinger som produsent, lysmester, sceneteknisk sjef og markeds- og billettansvarlig, sier Bahre Hansen. – Disse vil vi gjerne ha på plass tidlig, slik at de kan være med å påvirke helt fra start
Nå har du altså sjansen til å være med å starte opp noe helt nytt. Sammen med erfarne kolleger som allerede jobber i de ulike institusjonene, skal planleggingen starte og veien bli til.
Byen ved vannkanten
Kristiansund er en by i vekst på mange områder, og det er tydelig at det er en by det satses på, ikke bare innenfor kultursektoren. Nytt campus bygges midt i sentrum, og det er investert mange penger i sport og idrett; ny skøytehall, klatresenter, badeland og friidrettsstadion. Det er mye spennende som skjer, og best av alt – det er kort vei til det meste.
- I tillegg er Kristiansund barnevennlig og en utrolig hyggelig by å bo i, også for tilflyttere. Dessuten er boligmarkedet godt og boligprisene gunstige. Asgeir Bahre Hansen forteller at det er lett å bli kjent med folk her. – Kristiansundere er kjent for å være åpne og tolerante. Vi er jordnære og vennlige, og det er enkelt å få nye venner.
Når det nye kulturhuset kommer på plass, blir sentrum enda mer levende. Mangfold er viktig, og alle stillingene utgjør en viktig brikke for at Normoria skal bli et flerbrukshus hvor det er høyt under taket og rom for alle. Du må derfor være glad i mennesker, fleksibel og gjerne nysgjerrig på å lære.
Et omgjengelig overblikk
Krumtappen i huset er produsenten! Det er en svært sentral rolle, og denne har stålkontroll på det som skjer.
- Produsenten skal legge til rette slik at alt flyter og er på plass, følge prosjektene fra A–Å, forteller Bahre Hansen. – Denne holder i alle tråder, og har også økonomiansvaret i sine prosjekter.
Dette er en utrolig spennende jobb! Produsenten er med på å styre hva huset skal fylles med, hva som skal settes opp. Her får du reell påvirkningskraft.
- Jeg vil si at dette er drømmejobben for den som liker å ha mange baller lufta og liker at det skjer noe, sier Bahre Hansen. Samtidig er struktur og ansvar også viktige momenter i en slik jobb. Du møter artister og utøvere fra hele Norge, kjente og ukjente og skal sørge for at de har det de trenger. I tillegg skal du tilfredsstille lokalmarkedet med oppsetninger innenfor kunst- og kulturfeltet.
Også næringslivet blir en viktig målgruppe når det kommer til kurs- og konferanser. Det er ønskelig med erfaring fra tilsvarende roller, men at du er en ekte «people person» som er strukturert, fleksibel og takler hektiske perioder, er det aller viktigste.
Et lyst, kreativt hode
- Vår lysmester vil jobbe i skjæringspunktet mellom det operasjonelle og det kunstneriske. Sammen med kunstnerisk ledelse vil denne delta i kunstneriske produksjoner og samarbeide med lysdesignere og sørge for at deres retningslinjer følges.
Bahre Hansen forteller at denne får mange gode folk med seg, og at samarbeid er et nøkkelord for denne stillingen. Her er det ett lag, og det er korte avstander og ingen byråkrati.
- Det er en fordel om vedkommende har jobbet med institusjoner som er større en det våre faste folk har, sier han. – Gjerne ha vært med på avanserte produksjoner og hatt ansvar for disse. Hos oss jobber du nemlig med en stor bredde innenfor kulturfeltet, som opera, konferanser, teater, konserter med mer.
Få markedsføring ut og publikum inn
- Markeds- og billettansvarlig jobber tett sammen med produsenten, og sørger rett og slett for at penger kommer inn, ler Bahre Hansen. – Billettkjøp er hovedinntektskilden vår, og det er viktig å få det som skjer ut til publikum.
Normoria bruker Yesplan som sitt arbeidsverktøy, og det er ønskelig med en person som har erfaring fra dette. Relevant info skal hentes ut og legges over i billettsystemet, så noe teknisk kompetanse er nødvendig.
- I tillegg vil noen markedsoppgaver falle på denne stillingen, i alle fall i begynnelsen, legger Bahre Hansen til. – Finne målgrupper til de ulike forestillingene og rette kampanjer mot disse, for eksempel. Vi har en flott grafisk profil, utarbeidet av et byrå, og de har laget et malverk som er enkelt å bruke.
Drømmekandidaten har erfaring med billettsystemer, i tillegg til å være kulturinteressert og flink til å kommunisere. Tilbake får du en plass i et levende miljø, hvor ingen dag er helt lik.
Sceneteknisk overhode
- En erfaren person med forståelse for kultur og hvordan dette feltet fungerer, er vårt høyeste ønske når det gjelder sceneteknisk sjef, sier Bahre Hansen.
– Det er viktig at personen kjenner seg trygg i jobben. Den får ansvar for mye, fra orkestergrav til løfteutstyr, så erfaring fra teater eller kulturhus vil være til god nytte.
Et nettverk innenfor kultur-Norge er et stort pluss. Det å vite hvem som leverer hva, slik at Normoria har rett utstyr til enhver tid.
- Vi setter sikkerheten svært høyt, derfor må sceneteknisk sjef ha totalt overblikk og vite hva han eller hun driver med, fortsetter han. – Rutiner må lages og prosedyrer følges. Derfor er det viktig å få med denne helt fra start, slik at vi kan få på plass det rette utstyret.
Asgeir Bahre Hansen ser frem til å utvide staben, og kunne fylle det nye kulturhuset med spennende, og kanskje overraskende, innhold i tiden som kommer. Bli gjerne en del av teamet!
Les mer om Normoria her: Vi bygger Normoria