← Tilbake til hjemmeside

- Vi lykkes når kunden lykkes   

Å dyrke et godt og tillitsfullt forhold med kunden er et konstant fokusområde for Personalhusets seniorrådgiver innen kundeservice, Stian Rafto: - Vårt mål er ikke bare å være dyktig leverandør av kandidater, men også å være en god samarbeidspartner for våre kunder.

 
 


Gode kunderelasjoner gir gode kandidatleveranser

Etter åtte år som rådgiver i kundeservicebransjen har Rafto gjort seg en rekke tanker om hvordan man best kan innfri en kundes ansettelsesbehov. Han forklarer at Personalhusets solide levering av kandidater bunner i innsatsen rådgiverne gjør for å skape en sterk relasjon til kunden.

- Min erfaring tilsier at jobben vi legger ned for å bli ordentlig kjent med kunden er trolig noe av det viktigste vi gjør. Det er når vi har opparbeidet en tett relasjon og en god dialog med bedriften at vi kan levere best mulig resultat da vi vet nøyaktig hva slags personlighetsprofil de ser etter.

Ifølge rådgiveren fører altså gode kunderelasjoner til gode kandidatleveranser. For Stian er også denne formen for teamwork noe som inspirerer og trigger ham i sitt daglige arbeid.

- Det skaper en ekstra stor motivasjon å bygge sterke relasjoner med kundene våre. Ofte blir man så godt kjent med kunden at man nærmest blir en samarbeidspartner mer enn kun en leverandør. Når man har skapt et så tett bånd at kunden stoler på våre råd og anbefalinger blir prosessen mest mulig effektiv og vi kan lettere levere en sømløs match mellom kandidat og kunde. 




Å bli kjent med kandidatene på et personlig nivå
Med en sterk relasjon til kunden har Personalhusets rådgivere grunnlaget klart for å levere best mulig resultater, mener Rafto. Selv bruker han en lignende metode i kartleggingsfasen av kandidatene.

- I en intervjusituasjon ønsker jeg først og fremst å skape en god kjemi med søkeren. Min metodikk går ut på å bli kjent med kandidatene på et menneskelig og personlig nivå. Hva er deres lidenskap i livet? Hva er det som motiverer og driver de? Å vise interesse for søkeren gjør at de åpner seg mer opp og jeg får dermed en bedre forståelse av hva slags person de er og dermed hvilke kunder de er mest aktuelle for. 

Samtidig er han opptatt av å kartlegge om kandidaten forstår hva som kreves for å lykkes i stillingen.

- Selv om det er viktig med erfaring fra lignende stillinger, er det vel så viktig at personen har en positiv holdning og er motivert for å gjøre en god jobb. Dersom kandidaten virkelig har en god forståelse av selskapet og samtidig virker oppriktig interessert i arbeidsoppgavene, kan dette ofte veie tyngre enn lang erfaring. Etterrettelighet og god arbeidsmoral er det som best skal kjennetegne kandidatene vi leverer til våre kunder.

Å jobbe mot et felles mål
Rafto presiserer at det å kartlegge en søker i løpet av et kort intervju krever rutine og erfaring. Etter åtte år innen kundeservice-fagområdet kan han nærmest instinktivt se om en person har det som skal til for å lykkes i en stilling. Men selv om Stian legger flid i å bli kjent med kandidatene, er han først og fremst opptatt av å vurdere de som arbeidstakere.

-Målet er å forstå de såpass godt at jeg kan hjelpe de over i jobb som er riktig for dem. Det er en kontinuerlig balansegang mellom å være kritiker og hjelper.

Stian er derimot påpasselig med å ikke dømme kandidatene for tidlig og påpeker at selv om han ikke nødvendigvis har en god kjemi med søkeren kan kunden ha det. Det er her Personalhusets kjennskap til kunden kommer virkelig til nytte, mener han.

- Fordi vi kjenner arbeidsmiljøet hos bedriften og hva slags type medarbeider de ser etter, kan vi finne kandidaten som kan skli sømløst inn i miljøet og raskt bli en del av det eksisterende teamet.

For at man skal oppnå en så tett relasjon med kunden er man avhengig av at det eksisterer en felles forståelse og mål mellom partene, sier Rafto. For ham er det aller viktigste å skape et tillitsbasert samarbeid med kunden.

- Når vi ikke bare er en leverandør, men også en samarbeidspartner for kunden, jobber vi begge mot et felles mål. På denne måten lykkes vi kun når også kunden lykkes!


Stian Rafto


Stian Rafto

Seniorrådgiver


   

 

VÅRE TJENESTER


img

Bemanning

Å benytte et bemanningsbyrå kan være løsningen dersom behovet for permanent arbeidskraft er usikkert.

Les mer
img

Rekruttering

Personalhuset Search & Selection er et rekrutteringsbyrå som tilbyr tjenester innen rekruttering og utvelgelse.

Les mer
img

Omstilling & utvikling

Vi tilbyr rådgivning, planlegging og gjennomføring av nedbemanning og omstilling.

Les mer
img

HRC Offshore

Vi har vært en ledende aktør i offshore- og maritimsektoren siden 2002. Les mer om Personalhuset HRC Offshore.

Les mer
img

Konsulenttjenester

Vi tilfører våre kunder riktig kompetanse ved hjelp av godt kvalifiserte konsulenter, ingeniører og fagspesialister.

Les mer
img

Snakk med en rådgiver

Vi står klare til å bistå deg med ditt behov. Vi har kontorer fra Tromsø i nord, til Kristiansand i sør.

Kontakt oss