
Er du klar for en real utfordring? I en rolle som faktisk bidrar til et grønnere samfunn?
Bravidas VVS-avdeling i Kristiansand utvider med et nytt satsingsområde innen klima og kjøling, og trenger din hjelp til å bygge opp det nye teamet!
Marit Eklund er avdelingsleder for VVS-avdelingen i Kristiansand. Nå er hun på jakt etter en serviceleder/prosjektleder innen faget klima og kjøling.
- Dette er et område vi ønsker å satse på, forteller hun. – Vi har nå tre dyktige teknikere innen dette faget, men ønsker å vokse til et team på totalt ti ansatte. Vår nye serviceleder får derfor både flinke, erfarne folk i teamet sitt, men også en unik mulighet til å bygge opp og forme laget videre.
Avdelingsleder VVS Marit Eklund
VVS-avdelingen i Kristiansand har et godt etablert kundemarked. Nå ønsker de å forbedre kundetilbudet ved å styrke kompetansen på klima og kjøling for å gi kundene en enda bedre og mer helthetlig leveranse. I tillegg leverer Bravida løsninger innen alle byggetekniske fag.
- Vi jobber mye tverrfaglig sammen med elektro, rør, ventilasjon og automatikk, fortsetter Eklund. – Alle snakker sammen. Fagene er forskjellige, men systemene like. Ingen sitter bare på sin tue, man blir trukket inn i flere segmenter. Dette gir verdifull erfaring, og kundene får en helhet i leveransen.
Stor portefølje
Avdelingen har allerede mange oppdrag, så ny serviceleder kommer på en måte til dekket bord. Men salg er også en viktig del av rollen. Både å tilby flere fagområder til eksisterende kunder, men også å hente inn nye oppdrag. En viktig del av rollen er å hjelpe kundene med energieffektive løsninger som varer på langsikt, og samtid kan øke driftssikkerhet og ikke minst som er lønnsomt for kundene.
- Derfor er det viktig å være menneskeorientert og ydmyk i rollen, sier Eklund. – I tillegg trengs det en indre driv og engasjement. Man må ha evne til å følge strategier og trigges av resultater, også i et langsiktig perspektiv.
Personen hun er på jakt etter må kunne faget og levere kvalitet. Arbeidsoppgavene er varierte, og inkluderer alt i fra kalkulering av tilbud, rådgiving og oppfølging mot kundene, til personalansvar for teamet sitt og sørge for at medarbeiderne trives. Det er derfor viktig å være strukturert og selvgående.
- Det er mange som vil kunne passe i rollen, sier Eklund. – En ventilasjonstekniker eller en med teknisk fagskole innenfor klima og miljø, for eksempel. Eller bachelor innen energiteknikk. Har du lang faglig bakgrunn som bas eller formann står du også sterkt. Vi legger også vekt på personlige egenskaper, og ønsker å utvide laget vårt med en engasjert person med godt humør – som også kan håndtere en til tider hektisk hverdag med varierte oppgaver.
- Dessuten er du aldri helt på egenhånd. Vi har en tillitsbasert organisasjon med et stort og dyktig faglig miljø. Vi bistår hverandre i utfordringer og det er kort vei for hjelp. Sammen spiller vi hverandre gode!
Bærekraftig kultur
For å vokse må man tørre å kaste seg ut i ting, og da er trygghet viktig. Det kjennes trygt å være en del av et stort konsern som ivaretar ansatte og bygger opp under satsningsområdene. Bravida har også fokus på bærekraft: I bysentrum bruker de elektriske lastesykler, og de faser ut alle dieselbiler og erstatter dem med elbiler. I tillegg setter de krav til leverandørene sine om en bærekraftig verdikjede.
- Vi velger bærekraftige løsninger, forteller Eklund. – Å jobbe med energieffektivisering er en måte å bidra til det grønne skiftet. Som en del av et stort konsern med en stor kundeportefølje har vi et viktig ansvar for å hjelpe kundene våre å velge energieffektive løsninger. Det er gjennom kundesegmentet vårt at vi kan bidra mest til et mer klimavennlig samfunn, det er noe vi tar på alvor.
Satsingen på klima og kjøling er en del av avdelingens bærekraftstrategi. Det finnes mye potensiale for energisparing i faget.
- Det er mange som ikke er klar over hvor mye av energien som går til for eksempel ventilasjonsanlegget eller oppvarming, forklarer Eklund. – Derfor har vi en stor mulighet til å kunne hjelpe kundene med å få ned energiforbruket.
- Også internkulturen er viktig. Avdelingen har et ungt miljø, men med god seniorkompetanse. De har gått fra ti til 23 personer på ett år, og hun opplever at folk blir i selskapet – de har svært lav turnover.
- Vi vil ta vare på det gode arbeidsmiljøet vi har. Menneskene er vår viktigste ressurs, vi fokuserer derfor på personlig utvikling på alle nivå. Eklund forteller om et miljø preget av raushet og respekt, hvor alle tar vare på hverandre.
- Som serviceleder må du ha evnen til å se mennesker og få dem til å blomstre, fortsetter hun. – Du må være en lagspiller som motiverer og tilrettelegger for best mulig utgangspunkt for teknikerne i teamet ditt.
Hun avslutter med:
- Hos oss er det høyt under taket. Det er helheten som betyr noe. Vi måles som avdeling, og alle trekker i samme retning. Resultatene kommer når folk trives!